Trenutno se nalazite na strani: Slobodno vreme Kolumna Žena iza ogledala Sposobnosti i učenje stranog jezika
 
 

Sposobnosti i učenje stranog jezika

Sposobnosti i učenje stranog jezikaZnanje stranog jezika postalo je svakodnevna potreba.Ukoliko pratite oglase za posao videćete da je pored određene stučne spreme neophodno da govorite bar jedan strani jezik,kao i poznavanje rada na računaru.Neki od nas sa lakoćom uče strane jezike,dok drugi i pored velike želje i uloženog truda da savladaju jezik nailaze na neuspeh.Koji su to činioci koji utiču na učenje stranog jezika?

Nastava stranog jezika je « veoma kompleksan fenomen na koji deluje veliki broj činilaca čiji se intenzitet može menjati tokom nastavnog procesa.»Kada su u pitanju činioci koji utiču na učenje stranog jezika gledišta su raznolika.Međutim,posebno bih izdvojila klasifikaciju koju je dao Naum Dimitrijević.Dimitrijević deli faktore na dve grupe.U prvu grupu spadaju lični faktori(uzrast učenika,pol,inteligencija,verbalna sposobnost,socijalno-ekonomske prilike i radne navike).U drugu grupu svrstani su opšti faktori(psihološki i opšte pedagoški faktori,nastavnikova ličnost,jezik,maternji jezik učenika,opšti uslovi rada u školi,nastavni plan i program i organizacija škole).Ovi faktori su međusobno povezani i utiču na efikasnost učenja.
U septembru 2003.godine Glas javnosti (Internet izdanje) objavio je članak koji se bavi pitanjem da li učenje stranog jezika sa sedam godina blokira učenje maternjeg jezika i sa koliko godina je najpoželjnije da deca počnu da uče strane jezike.Po mišljenju Tinde Kovač-Cerović,čiju izjavu prenosi Glas javnosti,učenje stranog jezika proširuje i rečnik maternjeg jezika.Prema istraživanjima, novi jezik ne blokira učenje maternjeg jezika,već naprotiv,podstiče njegovo učenje.Profesor Ljubomir Žiropađa u knjizi «Psihologija» smatra da je učenje stranog jezika najbrže i najefikasnije u periodu između trinaeste i petnaeste godine,jer je učenje stranih jezika lakše u tom periodu.Osobe koje su učile strani jezik u dečijem periodu imaju nešto bolji izgovor.
Obrazovano-prevodilački centar u rubrici «Savet roditeljima-Sa koliko je godina najbolje da dete počne sa učenjem stranih jezika?» iznosi jedno zanimljivo stanovište. «Sva pravila maternjeg jezika deca usvoje uglavnom do svoje treće godine života, tako da je to period kada već mogu krenuti sa učenjem stranog jezika.»Rad sa predškolskom i školskom decom se razlikuje jer predškolska deca reči shvataju kao nove glasove koje vole da ponavljaju,pa najbolji uvid u reči stranog jezika imaju kroz igru ili na primer bojenjem slikovnica.Sa sedam godina i dalje se stavlja akcenat na usvajanje reči kroz igru,ali potrebno je da deca polako počnu da prepisuju reči kako bi lakše ovladali pismom.Da bi se usvajanje jezika odvijalo pravim tokom deca moraju «da usvoje slova da bi mogli uporedo da razvijaju sve četiri neophodne veštine (pisanje, čitanje, govor i slušanje) jer ukoliko se iste ne savladaju uporedo, kod dece se mogu javiti izvesne teškoće i problemi u savladavanju stranog jezika.»

 

Želela bih još da skrenem pažnju na dva termina koja su bitna u nastavi stranog jezika:intenzivno i ekstenzivno čitanje.Intenzivno čitanje se najčešće koristi kada je u pitanju analiza jezika teksta.Ekstenzivno čitanje «predstavlja pristup nastavi i učenju čitanja u kome učenici čitaju veliku količinu materijala. Materijal koji se čita je raznovrstan. Cilj je razumevanje

osnovnih ideja teksta. Stoga je fokus na značenju teksta, a ne na samom jeziku.”( Jelena Marković,Filozofski fakultet,Pale)Prema istraživanjima efekti ekstenzivnog čitanja su:napredak u čitanju i pisanju,usvajanje novih reči,napredak u znanju gramatike i spelinga,obogaćivanje opšteg znanja o svetu.

Dakle,na usvajanje stranog jezika utiču mnogi faktori.Potrebno je mnogo truda,rada,volje i motivacije da biste tečno govorili strani jezik.Uostalom, «nivo vašeg uspeha, u bilo kojoj oblasti života, direktno zavisi od odnosa vaših sposobnosti i spremnosti da kontrolišete vaše misli, kroz efikasno planiranje i organizovanje akcija za željeni cilj, plus da imate jak razlog zašto to sve uopšte i radite!»(Jim Edwards)

Rekli su:
Uspeh često dolazi onima koji se usude i deluju; retko onima koji su plahi i neprestano se pribojavaju posledica.
Jawaharlal Nehru
Kada vaši rezultati govore sami za sebe nemojte ih prekidati.
Henry J. Kaiser

Pripremila
Mirjana Vujević

Dodaj komentar

Svi komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Na ovom portalu govor mržnje je strogo zabranjen. Ime i e-mail adresa su obavezni za sve neregistrovane korisnike sajta.
Zadržavamo pravo izbora komentara koji će biti objavljeni.


Sigurnosni kod
Osveži